Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Langebjergskolens logo
Mobil menu

Skolehjemsamarbejde og kommunikation

PRINCIP
Skolehjemsamarbejde og kommunikation

Princip: 

Samarbejde og dialog mellem skole og hjem er af afgørende betydning for at optimere den enkelte elevs læring og trivsel. Der skal derfor altid være et højt gensidigt og anerkendende kommunikationsniveau. 

Hensigt:

Elever, personale, forældre og ledelse skal på alle tidspunkter opleve, at de har modtaget den korrekte nødvendige information, der sikrer den bedst mulige skolegang og muligheden for at agere proaktivt. 

Vi har en åben og imødekommende tilgang til hinanden, og vi tager ansvar for at alle føler sig, som en vigtig del af skolens hverdag.

Vi inddrager og gør eleverne til aktører i kommunikationen mellem skole og hjem. 

 

Ledelsens retningslinjer for udmøntning:

Kommunikationsformer:

For at sikre den bedst mulige kommunikation benyttes:

  • Skolens intranet: Aula

  • Telefonisk kontakt

  • Skole-/hjemsamtaler

  • Forældremøder

  • Løbende dialog og møder

Udmøntning:

  • Aula er skolens primære kommunikationsredskab.
  • Al kommunikation skal ske i et sprog, der er tydeligt, præcist og anerkendende, og indeholde alle nødvendige informationer. Alle bør ligeledes være opmærksomme på at målrette kommunikationen ved eks. kun at inddrage relevante modtagere.
  • Vigtige oplysninger formidles af både skole og hjem umiddelbart og bør ikke afvente evt. senere formelle møder o.l.
  • Personale, forældre og elever skal løbende undersøge, om der er ny information/kommunikation på Aula.
  • Svartid ved modtagelse af beskeder på Aula er to arbejdsdage for såvel personale, elever som forældre.
  • Ved problemer og klager skal disse forsøges løst først blandt de involverede parter. Senere kan der evt. rettes henvendelse til ledelsen, skolebestyrelsen eller skoleforvaltningen.
  • Ledelsen står altid til rådighed for samtaler og møder.

 

  • Årgangens årsplaner præsenteres for forældrene på skoleårets første forældremøde.
  •      Forældre inviteres flere gange årligt til Udstillinger, hvor elevernes projekter præsenteres, og hvor det er muligt for forældre at få indblik i de læringsprocesser og den faglige viden eleverne har tilegnet sig.

  • Der tilbydes 2 årlige individuelle skole-/hjemsamtaler, hvoraf den ene er elevstyret. Samtalerne skal sikre, at forældre og elever opdateres på og drøfter elevens faglige niveau og motivation, sociale udvikling samt trivsel. Der ud over kan der afholdes øvrige samtaler efter behov og ønske fra lærere eller forældre.
  • I udskolingen kan øvrige faglærere inviteres med til den ene skole-hjemsamtale.
  • Eleven deltager som udgangspunkt i alle samtaler.
  • Mindst 3 dage før skolehjemsamtalerne åbnes ”Meddelelsesbogen” i Meebook, hvor forældre kan orientere sig om få udvalgte fokuspunkter for elevens faglige og alsidige udvikling. I udskolingen skal elevens overvejelser til uddannelse og faglige krav hertil endvidere fremgå.
  • Meddelelsesbogen skal understøtte en konstruktiv dialog mellem skolen, elev og forældre og fremadrettede aftaler kan noteres under skole-hjemsamtalen. 
  • Der skal afholdes 2 årlige forældremøder på årgangen. På lærernes initiativ udarbejder kontaktforældre og lærere en dagsorden, der bl.a. skal indeholde orientering om klassens trivsel, faglige niveau og undervisning. Dagsordenen lægges på  På lærernes initiativ udarbejder kontaktforældre og lærere en dagsorden, der bl.a. skal indeholde orientering om klassens trivsel, faglige niveau og undervisning. Dagsordenen lægges på Aula før afholdelse af mødet, hvor også referatet lægges.
  • Kontaktforældrene bidrager til at sikre et godt samarbejde mellem klasse og lærer, ledelse og skolebestyrelse samt skabe gode forældrerelationer, tage mod nye forældre i klassen, deltage aktivt i møder mm.
  •      Skolebestyrelsen kommunikerer en gang årligt årets prioriteter samt væsentlige beslutninger og diskussioner fra året, der gik. 

 

Senest redigeret:

Oktober 2023